Carina Sándors Blogg

Om bloggen

I första hand vänder sig bloggen till de som är intresserade av mina politiska upplevelser och åsikter. Ibland skriver jag även om en del privata händelser, som får fungera som en offentlig dagbok för mina nära och kära.

Nordkapp dag 19 - Laggarbo, Skinnskatteberg

Nordkapp, cykling, juli 2010Skapad av Carina Sandor 27 jul, 2010 17:05
HEMMA!

• Kommentarer(3)//blogg.carinasandor.se/#post40

Nordkapp dag 18 - Avesta

Nordkapp, cykling, juli 2010Skapad av Carina Sandor 26 jul, 2010 20:06
Nu sitter vi här, på Dalahästen restaurang i Avesta. Det känns lite märkligt att det är sista kvällen (om inget oförutsett händer förstås). Vi har hyrt en stuga här på campingen. Känns också lite konstigt att övernatta så nära hemmet. Men, vi skulle inte orka cykla så mkt mer idag. Den här dagen blev inte heller riktigt som vi hade tänkt oss. Vi trodde det skulle bli en 6,5 mils-cykling. Istället blev det 8,5 mil, pga fjuttiga 7 km som vi cyklister INTE fick cykla på vägen från Kungsgården till Storvik, där avtagsvägen till väg 68 fanns. Icke sa nicke. Vi fick ta en omväg på 2 mil. Hur kul är det. Fördelen var att vi fick cykla på en mindre väg, m mindre trafik o trevligare omgivningar. Vid Horndal kom vi på v 68 igen. Det första vi fann var ett cafe' vid gamla bruket. Där blev det kaffe o hembakad kanelbulle för 15 kr. Billigaste på hela resan! Sen bar det av i kanonfart till Avesta. Och nu sitter vi här, mätta o belåtna, o ska strax cykla ner till stugan. Dagens hyllning går till oss själva, som trots dagens motgångar hela tiden har haft vårt goda humör. Helt otrolig, snart är vi hemma. Jippi!

• Kommentarer(1)//blogg.carinasandor.se/#post39

Nordkapp dag 17 - Kungsgården

Nordkapp, cykling, juli 2010Skapad av Carina Sandor 25 jul, 2010 21:13
Å så sitter vi där i vårt underbara bubbelbad, o plötsligt så kommer ngn o frågar om det är okej att komma in. Och vilka dyker upp? Jo, Mats o Rebecca Sandor. Snacka om att vi blev förvånade o jätteglada. Dessutom sov de också över, så vi fick en helkväll tillsammans samt en frukostdate. Först kl. 10.30 kom vi iväg idag. Första etappmålet var Ockelbo, 4,5 mil söderut. MEN, innan vi kom fram dit, stod plötsligt Mats o Rebecca där igen. Denna gång hade dukat upp lunch åt oss. Vilken service!! En regnig dag som denna, kändes det lite extra skönt att få en sådan fin uppdukning. Vi tackar så jättemycket! Ja, idag har det regnat i princip hela dagen. Så här dåligt väder har vi inte haft på hela resan. Som tur är, har vi haft medvind nästan hela tiden. I Ockelbo tog vi en fika o försökte bli lite torra. Gott kaffe, men inga kungligheter. Regnade förmodligen för mkt. Sen bar det av ytterligare 4 mil till Kungsgårdens camping, ca 1 mil väster om Sandviken. En lite annorlunda camping med nya typer av människor, lite hög rockmusik o ett fantastiskt servicehus. Här har de den absolut finaste toaletten, som vi har besökt under resans gång. Dagens hyllning går givetvis till Mats o Rebecca som igår överraskade oss så glatt, o idag serverade oss lunch o gav oss lite gott-gott att äta längs m vägen. Tack! Nu dags för kvällsmat, tomatsoppa m nudlar. Till efterrätt en varsin liten chokladbit, som vi fick av Mats o Rebecca. Mmmm...

• Kommentarer(0)//blogg.carinasandor.se/#post38

Nordkapp dag 16 - Kilafors

Nordkapp, cykling, juli 2010Skapad av Carina Sandor 24 jul, 2010 19:59
Vilken dag!! Vi har svårt att tro att det är sant. Dagen började i Järvsö förstås. I stället för att ta väg 83 mot Bollnäs blev vi rekommenderade att ta en väg som ligger öster om Ljusnan. Jättevackert! Den kunde vi cykla ca 3 mil. Sen bar det ut på den väl trafikerade landsvägen. Ca 1,5 mil norr om Bollnäs stannade vi vid en Hälsingegård som heter Träslottet. Där tog vi oss en paj-lunch. Förutom mat o kaffe hade de även en utställning o en trivsam trädgård, anpassad för småbarnsfamiljer. Stället var bra, men lite mer opersonligt jmft m det vi besökte igår, Ingalunda. Efter lunchen for vi m raketfart genom Bollnäs o cyklade på till Kilafors. Där fanns två övernattningsmöjligheter, en herrgård o en bed and breakfast (hade vi blivit informerade om vid en turistbyrå vid Träslottet). Vi valde givetvis bed and breakfast. När vi kom fram fanns det ingen där o dörren var låst. Då ringde vi ett mobilnr, o ganska snart dök två danska bröder upp i varsin Pontiac. Vi började bli lite fundersamma. Själva huset är gamla kommunkontoret i Kilafors, som numer är nedlagt o all kommunal vht utgår från Bollnäs. Vi blev i alla fall väl mottagna o vi fick ett jättefint rum. Det har visat sig att dessa bröder har bed and breakfast under sommaren. Resten av året bedriver de ett orientaliskt spa, i fd kommunhuset. Vårt övernattningsrum används även som massagerum, vintertid. Nu, alldeles strax ska vi ner till bubbelpoolen, gymmet, bastun, frukten o juicen. För 100 kr/person får vi ensamma tillgång till spa-avdelningen. Helt otroligt! Men, vi hoppar nog över träningscyklarna i gymmet. Dagens hyllning går givetvis till det uppvärmda (39 grader) bubbelbadet. Våra kroppar kommer jubla. Tjoho!

• Kommentarer(2)//blogg.carinasandor.se/#post37

Nordkapp dag 15 - Järvsö

Nordkapp, cykling, juli 2010Skapad av Carina Sandor 23 jul, 2010 22:08
Idag har vi haft en fin-fin cykeldag. Vi har haft kanonbra förutsättningar; strax under 20 grader varmt i solen, nordliga vindar, relativt snälla backar, gott humör osv. Vi har gjort vår längsta körsträcka idag, drygt 10 mil. Lunchpausen blev riktigt lång, ca 1,5 h. Vi passerade ett ställe som bara har öppet under sommaren, o heter Ingalunda gård. Ett kombinerat cafe' (naturligtvis hembakat - mmmmm... - gott) och galleri, med keramik, skulptur o måleri. Det här stoppet var verkligen värt sina minuter. Åk dit, om ni har vägarna förbi. Det ligger ca 2 mil söder om Hassela, längs m väg 305 mot Delsbo. Vi hade som mål idag att nå Järvsö, o vi hade turen på vår sida. Från Delsbo kan man ta en genväg till Järvsö. Ser väldigt bra ut på kartan, men, men, vi lärde oss en del från gårdagen, DE KORTA VÄGARNA ÄR INTE ALLTID DE SNABBASTE! Vi frågade en vänlig själ först, som rekommenderade oss att inte gena, utan istället ta väg 84 mot Ljusdal, vilket vi gjorde. 8 km innan Ljusdal fick vi se ytterligare en genväg till Järvsö. Tror ni vi tog den? Självklart. Vi tänkte att den kan väl inte var längre än 2 mil. Lyckan var fullständig. Sträckan var 1,5 mil o mestadels utförsåkning. Väl framme i Järvsö letade vi efter campingen, men fann istället ett fantastiskt vandrarhem, 'Gästgivars'. Rent, snyggt o fräscht. Kan också rekommenderas. Idag vill vi hylla våra sandaler, som verkligen har fått sin funktion under den här resan. De sitter allid fast högst upp på packningen, redo att sättas på när uppförsbackarna ser ut att vara i en evighet. De är mkt skönare att gå i än cykelskorna. Nu blir det stretching. Sedan natti, natti. Sov gott!

Ovan: En bild från café Ingalunda, en från vedbon vid Gästgivars i Järvsö och en utanför vandrarhemmet Gästgivars.

• Kommentarer(1)//blogg.carinasandor.se/#post36

Nordkapp dag 14 - Hassela

Nordkapp, cykling, juli 2010Skapad av Carina Sandor 22 jul, 2010 19:56
Dagens cykeltur har verkligen varit en blandning av skratt, hopp o förtvivlan. Igår hade vi svårt att hitta in till Timrå. Idag hade vi svårt att hitta ut. Vi ville ta oss söderut genom området väster om kusten o E4an, och öster om väg 305. Det var näst intill omöjligt. Kanonsvårt att med hjälp av skyltning hitta rätt väg, både i Sundsvall o Timrå. Med hjälp av schyssta människor hittade vi ut till rätt vägar. Det är himla irriterande när inte kartor stämmer o när skyltar lyser m sin frånvaro. Till råga på allt fick vi oss en dusch. Efter ett par mil kom vi äntligen ut till landsbygden. Lyckan var kortvarig. Solen sken, vilket var väldigt positivt. F.ö. det enda positiva under hela em. Dessa uppförsbackar. Ni anar inte hur vidriga de var. Dessutom har det blåst lika hård motvind som när vi cyklade mellan Lycksele o Åsele. Vårt slutgiltiga mål för dagen var att nå Hassela, en 7-milatripp, men det blev bara en 5-milare. Vi orkade inte mer. Först irrat runt Sundsvallsområdet o sen allt det andra. Vi tror nästan att vi i tid har gått mer m cyklarna än cyklat. Suck! MEN, dagen har slutat väldigt positivt. Vi hyr en liten stuga (100 kr/natt - billigt) på en bondgård. Hur läckert som helst. De har lamadjur, kor, hästar, höns o får. Urtrevligt o snälla människor. Nu ska vi samla energi inför morgondagen. Kanske kan lamadjuren, som är precis utanför stugan, ge oss den energin. Det är i alla fall väldigt rogivande. Dagens hyllning går till de som bor på landet o som fixar o ordnar för att vi cyklister ska kunna få sova i en säng, när väder, vind o kroppar säger stopp. Tack!

• Kommentarer(3)//blogg.carinasandor.se/#post35

Nordkapp dag 13 - Timrå

Nordkapp, cykling, juli 2010Skapad av Carina Sandor 21 jul, 2010 21:39
Turen idag blev lite längre än vad vi hade beräknat. Från Långsele tog vi väg 331 mot Timrå, som ligger ca 1,5 mil norr om Sundsvall. En mkt trevlig väg, dock en hel del timmerbilar. Konstigt nog var det nästan inga husvagnar eller husbilar som hittat hit. När vi cyklat ca 6 mil kom vi fram till Viksjö. En liten ort med en lanthandel. En lanthandel lite utöver det vanliga. Inget jättesortiment. Lite provisoriska lösningar här o var. Inte lampor till alla kyldiskar. MEN, det gjorde absolut ingenting, för lanthandlaren var riktigt trevlig. Det är väldigt många människor som har varit trevliga längs med vår cykelrutt. Igår hojtade en man i Näsåker; 'Det ser bra ut det där ungdomar.' - obs ungdomar. Nu tillbaka till lanthandlaren. Han såg nog, när vi kom in i affären, hur trötta vi var o hur fattiga vi var på energi. Vi gick bort till frysen, o hittade varsin lasagne. Lanthandlaren sade åt oss att sätta oss medan han värmde maten, tog fram bestick osv. Vi var sååå tacksamma. Då slapp vi ta upp spritköket o fixa soppa. Lyxigt värre! Nu i Timrå, efter ytterligare 4 mils cykling, bor vi på vandrarhem. Helt okej. Kropparna behöver nu lite sömn. Dagens hyllning går till alla olika dofter som vi känner i vår fantastiska natur när vi cyklar. Det finns vissa fördelar med att resa miljövänligt :-) Sov gott!

• Kommentarer(2)//blogg.carinasandor.se/#post34

Nordkapp dag 12 - Långsele

Nordkapp, cykling, juli 2010Skapad av Carina Sandor 20 jul, 2010 20:11

Idag var en av våra absolut bästa cykeldagar. Vi avverkade drygt 8 mil, i en helt fantastisk natur. Denna rutt vill vi verkligen rekommendera. Från Junsele cyklade vi först 3,5 mil rakt söderut, på väg 90, fram till Näsåker (en relativt lätt cykelväg, eller kan det vara så att vi har kommit igång o kropparna börjar förstå vad vi håller på med? :-). Nu kommer det fina. Vid Näsåker åkte vi in genom samhället, ner mot Nämforsen o korsade Ångermanälven. Därefter cyklade vi väster om älven, och i princip resten av sträckan på en grusväg. Det var otroligt vackert. Ett landskap m forsar, älven, raviner, gigantiska kullar, branta klätterberg, mysiga gårdar, både stora o små, timmerhus m.m. Vi tog vår lunchpaus vid en gammal mjölkvarn från 1638, som drivs av vatten från älven, fortfarande än idag. Resan idag gick inspirerande lätt. Inte blev det sämre av bra mottagande o en mkt välskött camping i Långsele. Idag vill vi hylla vår lunch o Sveriges fantastiska natur. Det är fascinerande hur landskapet i Sverige växlar så mkt, på relativt korta sträckor. Vår lunch. Ja, kanske smakade den extra gott pga omgivningen. I vilket fall, bestod den av vaniljyoughurt, cashewnötter o banan - utsökt. Sov gott!